Η έκθεση «Διακοπές από τη λογική. Ζωγραφική - Χαρακτική» του ζωγράφου Μιχάλη Αρφαρά, που οργάνωσε για πρώτη φορά το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στο Μέγαρο Εϋνάρδου στην Αθήνα, εγκαινιάζεται την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011 στις 8.00 μ.μ. στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ (Βίλα Καπαντζή, Βασ. Όλγας 108).
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 29 Ιανουαρίου 2012 και θα λειτουργεί με το εξής ωράρι-ο: Τρίτη 9:00-16:00, Τετάρτη & Πέμπτη 14:00-21:00, Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή 10:00-18:00 (Δευτέρα κλειστά), με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Για ομαδικές επισκέ-ψεις παρακαλούμε να προηγείται συνεννόηση με το ΜΙΕΤ, τηλ. 2310 295.170-1.
Στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται περίπου 60 ζωγραφικά και χαρακτικά έργα, μια επιλογή από τη νεότερη δουλειά του καλλιτέχνη. Η έκθεση αποτελεί μελέτη της θεματικής και συνθετι-κής αλληλεπίδρασης μεταξύ του ζωγραφικού και του χαρακτικού έργου του Μιχάλη Αρφαρά.
Χαράκτης, ζωγράφος και γλύπτης ο Μιχάλης Αρφαράς είναι ένας από τους πιο παραγωγι-κούς και «ανήσυχους» Έλληνες εικαστικούς, με βαθιά ελληνικές ρίζες. Τα έργα του, άμεσα επηρεασμένα από τη βυζαντινή αντίληψη για τη δισδιάστατη και αυτόφωτη εικόνα, έχουν ως κυρίαρχο θέμα τους την ανθρώπινη φιγούρα. Γεννήθηκε το 1954 στην Αθήνα, πέρασε όμως τα παιδικά και νεανικά του χρόνια στην επαρχία. Εκεί σ’ έναν κόσμο φτωχό, στερημένο και αργότερα καταπιεσμένο από τη δικτατορία, έχει ελάχιστες εικαστικές εμπειρίες. Η επαφή του με τον κόσμο των εικόνων περιοριζόταν, εκτός από τα εικονογραφημένα σχολικά βιβλία, στις εκκλησιαστικές αγιογραφίες και τον κόσμο του θεάτρου σκιών. Σαν παιδί είχε την τύχη να ζή-σει παραστάσεις από σχεδόν όλους τους μεγάλους καραγκιοζοπαίχτες που περιόδευαν τότε με τους θιάσους τους στις επαρχιακές πόλεις. Εκεί βρίσκεται ίσως και η ρίζα της μετέπειτα πολύχρονης ενασχόλησής του με τον πειραματικό κινηματογράφο κινουμένων σχεδίων. Ο Αρφαράς έχει δημιουργήσει μεγάλο και πολυβραβευμένο κινηματογραφικό έργο, που έχει άμεση σχέση με τις εικαστικές του αναζητήσεις στον χώρο της στατικής εικόνας. Το 1973 α-ναγκάστηκε να διακόψει τις σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και να διαφύγει στη Γερμανία. Εκεί σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Εικαστικών Τεχνών του Μπραουνσβάιχ, δημιούργησε πρωτοποριακό εικαστικό έργο, και δίδαξε τέχνη για πολλά χρόνια στο πανεπιστήμιο του Χιλντεσχάιμ. Επέστρεψε το 2006 στην Αθήνα ως καθηγητής πλέον στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Ο Αρφαράς συχνά συνδυάζει διαφορετικές με-ταξύ τους τεχνικές. Σε ένα έργο του μπορούν να συνυπάρχουν το σχέδιο, η ζωγραφική, το κολάζ καθώς και διάφορες χαρακτικές τεχνικές, όπως η ξυλογραφία, η χαλκογραφία, η λιθο-γραφία και η μεταξοτυπία. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι συνθέσεις του ολοκληρώνονται με έντυπα τυπογραφικά στοιχεία. Είναι φανερό ότι ο εικαστικός κόσμος του Αρφαρά είναι έγ-χρωμος. Ακόμη και οι ασπρόμαυρες συνθέσεις του χαρακτηρίζονται από πλήθος γκρίζους τόνους που μαρτυρούν τη χρωματική ευαισθησία του καλλιτέχνη.
Από το 1990 το έργο του παρουσιάζεται με ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε γκαλερί και μουσεία στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Έχει συμμετάσχει σε όλες τις διεθνείς μπιενάλε χαρακτικής και τα φεστιβάλ πειραματικού κινηματογράφου. Η συγγραφή και επιμέλεια καλλι-τεχνικών βιβλίων αποτελεί μια συνεχή του ενασχόληση και πειραματισμό, καταλαμβάνοντας αξιόλογο μέρος της δημιουργίας του.
Ο Αρφαράς αναφέρει στον κατάλογο που συνοδεύει την έκθεση σχετικά με την ενασχόλησή του με τη χαρακτική: «Γεννήθηκα σ’ έναν τόπο γεμάτον επίμονες σκιές. Μεγάλωσα σε μια εποχή γεμάτη επίμονες σκιές. Αυτές οι σκιές δεν σταμάτησαν ποτέ να με ακολουθούν, μέχρι που έγιναν μέρος της ψυχοσύνθεσής μου. »Εκεί ακριβώς βρίσκονται οι ρίζες της συστηματικής ενασχόλησής μου με τη χαρακτική, την κατεξοχήν τέχνη των σκιών. Η αυτόνομη έκφραση των χρωμάτων που χαρακτηρίζει τη ζωγραφική δεν υπάρχει στη χαρακτική, όπου κυριαρχεί το μαύρο με όλη την γκάμα του γκρί-ζου, τυπωμένο σε λευκό χαρτί. Το χρώμα στη χαρακτική περιορίζεται κυρίως σε περιγραφι-κές αναφορές και καίριες μεν, αλλά συμπληρωματικές, παρεμβάσεις. Αυτό γίνεται άλλωστε φανερό σε πολλά από τα χαρακτικά μου. […] Το μαύρο αποτελεί τον κορμό, ενώ τα χρώματα έρχονται να συμπληρώσουν τη σύνθεση, υποστηρίζοντας τη συναισθηματική φόρτιση που αποδίδει το σχέδιο». Η πλέον συνηθισμένη τακτική που ακολουθεί είναι η δημιουργία ζωγραφικών έργων που βασίζονται σε προϋπάρχοντα χαρακτικά. «Είναι γνωστό, συνεχίζει, ότι κατά την εκτυπωτική διαδικασία ενός χαρακτικού έργου απομένουν κακοτυπωμένα αντίτυπα και δοκίμια. Αυτά τα "κακέκτυπα", που είναι τυπωμένα σε βαρύ χειροποίητο χαρακτικό χαρτί, τα επεξεργάζομαι στη συνέχεια με νεροχρώματα, μολύβια, παστέλ, αλλά και κολάζ. Έτσι προκύπτουν μοναδι-κές ζωγραφικές πλέον συνθέσεις που δεν έχουν καμιά σχέση με το χαρακτικό από το οποίο προήλθαν. Η ύπαρξη ενός ορισμένου αριθμού αποτυχημένων αντιτύπων μου παρέχει τη δυ-νατότητα να δημιουργήσω σειρές από μοναδικά ζωγραφικά έργα. Τα έργα αυτά με τη σειρά τους μου προσφέρουν νέες ιδέες για πρωτότυπες χαρακτικές συνθέσεις».
INFO – έκθεσης Μιχάλη Αρφαρά «Διακοπές από τη λογική. Ζωγραφική - Χαρακτική»
ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης Βίλα Καπαντζή – Λεωφ. Βασ. Όλγας 108 Ταχ. Διευθ.: Τ.Θ. 50742, 54014 Θεσσαλονίκης 22
Η έκθεση θα εγκαινιασθεί την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2011, στις 8.00 μ.μ.
Διάρκεια Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2011 έως Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2012
Ωράριο λειτουργίας Δευτέρα: κλειστά Τρίτη: 9.00-16.00 Τετάρτη & Πέμπτη: 14.00-21.00 Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή: 10.00-18.00
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό |